SOP - Amerikansk politik og sociale medier

0
(0)
0 557
10kr
pdf

Fag

Engelsk A og Kommunikation/IT

Hovedspørgsmål

Hvordan kommunikerer præsident Trump gennem de sociale medier, og hvordan bliver det opfattet af forskellige modtagergrupper?

Underspørgsmål

Redegør for den politiske brug af sociale medier, og hvordan Twitter bliver brugt i amerikansk politik. Redegør for mediets systematik.

Redegør for de væsentligste politiske grupperinger i USA, og deres værdier.

Analysér udvalgte eksempler på præsident Trumps kommunikation, og effekten ift. modtagergrupper.

Diskutér Trumps brug af sociale medier, og dens indflydelse på den amerikanske befolkning (såvel tilhængere som modstandere).

Perspektiver kort til Brexit, og hvordan debatten fremstår i de sociale medier.

Resumé

Formålet med denne opgave har været at vise, hvordan Trump kommunikere gennem Twitter, og hvordan det bliver opfattet af modtageren.

Opgaven bruger flere modeller, herunder Laswells kommunikationsmodel og George Lakoffs ’A Taxonomy of Trump Tweets’, som systematiserer de tweets Trumps deler. Opgaven er bygget op efter Blooms taksonomiske niveauer. Der begyndes med en redegørelse, dernæst en analyse, diskussion og slutteligt med at perspektivere til polariseringen af Brexit. Undersøgelserne har vist, at Trumps tweets kan systematiseres under de fire punkter;

• Preemptive Framing • Diversion
• Deflection
• Trial Ballon

Samt, at han har en mindre men trofast målgruppe, bestående hovedsageligt af hvide mænd, over 40. Hans tweets er baseret på pathos, og har sjældent kilder der kan fungere som rygdækning. Trumps kommunikation har haft en væsentlig indflydelse på målgruppen, og er ofte meget simpel, impulsiv og uhøflig. Twitter har en polariserende effekt på modtagerne, og Trumps specifikke tweets sætter ofte i gang i større diskussioner. Det handler ikke altid om hans politik, men der er altid et formål med hans kommunikation.

Indholdsfortegnelse

Opgaveformulering .......................................................................................................................................... 2

1.0 Indledning ................................................................................................................................................... 5

2.0 Politisk brug af sociale medier ................................................................................................................. 6

2.1 Kommunikationssystematik på Twitter .................................................................................................... 6

2.3 Twitter i amerikansk politik ....................................................................................................................... 9

3.0 Analyse af Trump tweets ......................................................................................................................... 11

3.1 Eksempler på Trumps kommunikation, og efterfølgende effekt ............................................................ 12

Preemptive Framing ................................................................................................................................ 12

Diversion .................................................................................................................................................. 13

Deflection ................................................................................................................................................. 13

Trial balloon ............................................................................................................................................. 14

3.2 Lasswells kommunikationsmodel........................................................................................................... 15

Afsenderanalyse ...................................................................................................................................... 16 Tekstanalyse............................................................................................................................................ 16

Målgruppeanalyse ................................................................................................................................... 18

4.0 Diskussion af Trumps brug af sociale medier ...................................................................................... 24

4.1 Trumps brug af sociale medier .............................................................................................................. 24

4.2 Indflydelse på amerikansk befolkning .................................................................................................... 25

5.0 Perspektivering til Brexit i sociale medier ............................................................................................. 27

Konklusion ...................................................................................................................................................... 28

Litteraturliste................................................................................................................................................... 30

Bilag ................................................................................................................................................................. 31

Bilag 1 ...................................................................................................................................................... 31 Bilag 2 ...................................................................................................................................................... 32 Bilag 3 ...................................................................................................................................................... 33

Indledning


Med internettets fortsat stigende popularitet, er mange politikere begyndt at føre og fremme deres politik over sociale medier. Specielt Twitter er blevet et populært sted for amerikanske politikere at dele deres aktuelle holdninger.

Især de amerikanske politikere er gået fra at bruge traditionelle medier, såsom aviser og tv-debatter, til at bruge de sociale medier. De sociale medier kendetegnes som hurtige medier, hvor man ofte kun har få sekunders opmærksomhed fra modtageren. Man kommer dog også hurtigt direkte ud til din målgruppe, hvor der er mulighed for direkte interaktion.

Især USA’s republikanske præsident Donald J. Trump, har taget det sociale medie Twitter til sig og bruger det ofte gennem dagen. Han er et godt eksempel på den politiske brug af sociale medier, og derfor er det ham og hans kommunikation der vil blive fokuseret på i denne opgave.

Udvalgte eksempler heraf vil blive analyseret og der vil blive set på effekten af disse på modtagergrupper.
Analysen vil gøre brug af flere modeller, inklusive Lasswells kommunikationsmodel, George Lakoffs model til systematisering af Trumps tweets, Toulmins argumentationsmodel, samt Minerva modellen. Lasswells kommunikationsmodel består af 5 punkter, der hver er med til at beskrive og analysere et stykke tekst. På denne måde, vil både afsender, modtager og indhold blive analyseret, og derefter se den følgende effekt deraf.

Lakoffs model til systematisering af Trumps tweets bruges til at gennemskue hvad formålet med et specifikt tweet er.
Toulmins argumentationsmodel bruges til at analysere hvordan Trumps tweets er bygget op, og hvordan der argumenteres.

Minerva modellen bruges til at beskrive målgruppen. Minerva modellen bruges oftest til at beskrive det danske folkefærd, men vil i denne opgave bruges til at beskrive den amerikanske befolkning.

Til sidst bliver der diskuteret, hvilken indflydelse Donald Trumps kommunikation har på den amerikanske befolkning.
Den amerikanske præsident og hans politik er et ofte meget omdiskuteret og polariseret emne. Dette trækkes tilbage til Europa i perspektiveringen, hvor der vil blive diskuteret og sammenlignet med et ligeledes polariseret emne - Brexit.

Karakter 12
Skole HTX
Klassetrin 3.g

Ingen anmeldelser fundet.

Ingen kommentarer til denne opgave. Vær den første til at skrive en!

Denne side anvender cookies. Ved fortsat brug af siden accepterer du vores brug af cookies.